sometimes better luaran je kafir tapi dalaman islam berbanding sebaliknya... klik imej.

sometimes better luaran je kafir tapi dalaman islam berbanding sebaliknya... klik imej.
bila si badot bersuara selepas world cup 2010, sometimes better luaran je kafir tapi dalaman islam berbanding sebaliknya & jepun/korea pun simbol agama jugak... klik imej. so apa kes jika penaja tuh firma judi, gay/lesbo, pelacuran, syarikat daging babi bukan hanya arak? yang penting adalah niat sebab kalau pakai songkok cam ngah gadot tapi munafik, apa barang!

Tuesday, July 20, 2010

gomen yang jadi punca utamanya keluarga jadi kacau bilau...

Kasih lesu
Oleh D J Dolasoh

2010/07/21
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

LENGGONG: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, institusi keluarga longgar dan tidak konsisten bukan saja boleh meruntuhkan sesebuah keluarga, malah mengundang masalah besar kepada masyarakat.
Menurutnya, ibu bapa atau penjaga yang gagal mendidik dan mendisiplinkan anak termasuk tidak memberi kasih sayang sepenuhnya menjadi punca utama berlaku gejala sosial yang kian tenat kebelakangan ini.


“Kemuncak kepada gejala sosial hari ini apabila semakin banyak kes pembuangan bayi sama ada masih hidup atau dibunuh di seluruh negara sama ada di bandar atau kawasan pedalaman.


“Saya mengingatkan ibu bapa dan penjaga tidak lepas tangan terhadap tanggungjawab mendidik dan menjaga anak bukan saja anak gadis tetapi juga anak lelaki,” katanya pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat yang dihadiri kira-kira 500 penduduk di Dataran Bangunan Mara Lenggong di sini, baru-baru ini.


Beliau berkata, sikap lepas tangan dan mudah percaya kepada anak dengan memberi kebebasan sepenuhnya mengundang pelbagai masalah sosial menyusahkan semua pihak. Hadir sama Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Tampan, Datuk Saarani Mohamed dan Adun Kenering, Datuk Mohd Tarmizi Idris.


Pada majlis sama, 15 kerusi roda diberikan manakala 128 penerima layak menerima sumbangan disampaikan Shahrizat.


Menurutnya, selain gejala sosial, berlaku transisi budaya turut membimbangkan apabila kian ramai membuang orang tua atau ibu bapa sendiri bukan saja ke rumah kebajikan tetapi juga meninggalkan mereka di tepi jalan.


“Kementerian saya risau dengan perkembangan ini apabila ada anak sanggup membuang ibu bapa yang melahir dan menjaganya sejak kecil terutama selepas mereka tua serta sakit dan begitu memerlukan anak.


“Selain pendidikan agama secukupnya diberikan kepada anak sejak kecil, ibu bapa harus menanam kesedaran tinggi dan mengukuhkan institusi keluarga sejak awal bagi membendung fenomena ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment